Bogactwo możliwości w tworzeniu kalkografii.

kalkografia -autor Julia KP

kalkografia -autor: Julia KP

Warsztat artysty zawiera wiele technik i materiałów. Jedną z nich jest technika „kalkowania” poprzez kalkę drukarską. Mamy do czynienia z odbitką, czasami gotową kompozycją szablonową w połączeniu z papierem lub innym medium. Jeszcze tylko troszeczkę inwencji twórczej a można prowokować i zestawiać obrazy graficzne, rysunkowe, plamy, linie. Całe bogactwo proponowanego asortymentu.

Po pierwsze ODCISK – czyli to co kryje się pod powierzchnią prowokujemy do uzewnętrznienia w odbiciu graficznym w postaci czarnego oddruku.  Należy ułożyć na proponowanym wzorze kalkę z warstwą farby skierowaną na  materiał i za pomocą np.: wałka, patyczka, lub poprzez zarysowanie lub odciśnięcie gorącą powierzchnią (żelazko) uwiecznić wizerunek.  Ważne aby pracować na miękkim podłożu, pod kartkę szykujemy kocyk lud przy mniejszych formatach owiniętą materiałem deseczkę.

Po drugie WZÓR – czyli idea naszej kompozycji. Pochodzenia naturalnego, doskonale nadają się liście, małe kamienie, pióra oraz wytworzone przez człowieka: monety, sznurki lub materiały o fakturowej powierzchni, która w druku przybiera interesujące kształty. Dla wprawionego kakografia, metodą prób i błędów nie ma trudności w łączeniu technik i materiałów, wpływa to urozmaicenie imaginacji.

Po trzecie TECHNIKA – czyli odbicie za pomocą kalki na kartonie. Partie graficzne to formy plam – uzyskane z odprasowania dużej powierzchni dociętych nożycami bądź oderwanymi ręczne, kalkę można formować niczym origami, zwijać, supłać, ciąć. Ciekawym zestawieniem jest rysunek odręczny wykonywany narzędziem po stronie kalki przylegającej do papieru możemy uzyskać dwa obrazy równocześnie: odbity i wyrysowany na bibule kalki. Co ważne oba można dalej poddawać obróbce i łączyć z innymi technikami. Technika ta ma coś z tajemniczości,  twórczej wędrówki  gdyż nie jesteśmy do końca w stanie przewidzieć jej końcowego rezultatu. Praca termiczna i ręczna to ciekawe zestawienie, które rozwija niewątpliwie wyobraźnię.
Od inwencji twórcy zależy jej wygląd końcowy  medium.  Ćwiczenia w tej technice są niebanalne, zatem wykorzystywanie elementów poddawanych odbijaniu jest ogromne. Przy przeprasowywaniu poszczególnych partii zaleca się przekładanie, podkładanie gazety aby nie zabrudzić w niezamierzonych partiach tworzonego druku.

Na koniec otrzymujemy DRUK –jest on strukturalny w zależności od użytego materiału. Wybrana faktura „zastąpiona” zostaje strukturą. Metody pracy za pomocą tej techniki są nieograniczone, ma ona znaczenie nie tylko w kształtowaniu wyobraźni ale i w procesie arteterapeutycznym odgrywa znaczenie kolosalne zwłaszcza przy stwarzaniu wypowiedzi dotyczących określania własnej osoby, miejsca i sytuacji.
To technika graficzna tak samo istotna jak stemplowanie czy drukowanie, monotypia i inne.  Pozwala na stworzenie wypowiedzi artystycznej za pomocą indywidualnej kreacji co przy pracy z dziećmi ma kluczowe znaczenie. Odkrywanie swojego świata następuje w sposób niecodzienny, ciekawy. Połączenie tej techniki z ażurem, wycinanką, reliefem prowokacją do  spotkania ze sztuką.

kalkografia1kalkografia2

Autor: Julia Kaczmarczyk-Piotrowska

Dodaj komentarz