Na czym malować farbami olejnymi…

Podobrazia malarskie do oleju.

Biorąc pod uwagę fakt, iż właściwy wybór podobrazia, jak i wcześniejsze właściwe przygotowanie go, ma olbrzymi wpływ na efekt końcowy naszego malarskiego dzieła, warto poświęcić czas temu tematowi. Oto charakterystyka różnych podobrazi do malarstwa olejnego:

Płótna

Jak do tej pory płótna są wciąż najpopularniejszym podłożem używanym do malowania. Związane jest to z ich właściwościami – naprężone i zagruntowane płótno jest sztywne, ale sprężyste, więc dobrze się na nim maluje. Włókna do produkcji płócien to przede wszystkim len i bawełna.Ważne aby splot był gęsty i równomierny.

Płótno lniane ma zdecydowanie najlepsze właściwości, choć przy napinaniu może sprawiać trudności i trzeba je dwukrotnie przepinać (napiąć, zmoczyć i po wyschnięciu napiąć jeszcze raz). Niestety im lepsza jakość tym wyższa cena. Dlatego częściej stosowane jest płótno lnianego jest płótno bawełniane. Jeżeli sami napinamy płótno na krosna, należy pamiętać, by kupować drelich bawełniany wyłącznie o gramaturze 410-510g/m. Materiał o niższej gramaturze jest podatny na zmiany naprężenia w wilgotnych lub suchych warunkach.

Materiałem na podobrazie, może być również juta jeśli ktoś lubi podłoże o grubym splocie. Zaletą juty jest jej niska cena cena,ale za to wymaga dużej ilości zaprawy. Do płócien malarskich wykorzystuje się często włókna syntetyczne (sztuczny jedwab lub poliester) są bardzo praktyczne, gdyż można je zakupić już z fabrycznie naniesionym akrylowym lub olejnym gruntem. Można nabyć je w roli i samemu rozpinać na krosnach albo kupić po prostu gotowe podobrazie.Wiele firm produkuje takie podobrazia – różnią się jakością i ceną.Ze swojego doświadczenia polecam podobrazia marki Talens lub polskiej firmy Def (nieco tańsze przy równie dobrej jakości).

Jeśli decydujemy się na ręczne przygotowania podobrazia to prócz płótna mamy jeszcze krosno (blejtram).Można kupić gotowe krosna, ale również listwy różnej długości i szerokości.

Powinny mieć otwory na kliny i mieć sfazowaną wewnętrzną część tak, aby listwy nie odbijały się potem na malaturze obrazu.Kliny służą do lepszego rozpięcia płótna.Do przytwierdzania płótna niektórzy używają jeszcze gwoździków, chociaż chyba najpopularniejsze są teraz pistolety tapicerskie na zszywki. Napinanie płótna (pamiętajmy, że sfazowana strona blejtramu ma być od strony malatury) warto zaczynać od środka boków stopniowo rozpinać kończąc na rogach.Ale nie trzeba się tej instrukcji trzymać sztywno, bo da się też płótno rozpiąć od rogów, ważne, żeby równomiernie je naciągnąć.Warto zadbać o wykończenie narożników ze względów estetycznych ale też praktycznych. Płotno trzeba dociąć większe niż powierzchnia blejtramu, byśmy mieli je jak zawinąć i wbić zszywkę….

Płyty i deski

Popularną płytą drewnopochodną jest płyta pilśniowa. Płyta ta ma jedną stronę gładką, drugą szorstką. Zarówno jedna jak i druga strona nadaję się do malowania, z tym że, strona szorstka fakturą przypominającą grube płótno, nadaje się tylko do impastów. Kupując płytę pilśniową, nie wydamy wielkich pieniędzy, a zyskamy solidne i mocne podobrazie. Należy jednak pamiętać, że płyta ta jest podatna na odkształcenia.Można ją umocnić listwami z tyłu, ale i tak do większych formatów lepiej wybrać inne podłoże.

Sklejka lubi z kolei się paczyć, zwłaszcza przy większych formatach. Aby temu zapobiec trzeba ją przekleić z wszystkich stron, a duże płyty umocnić z tyłu.

Płyty wiórowe oraz tzw. płyta MDF również mogą służyć nam za podobrazie. Wykonane są ze sprasowanych kawałków drewna. Zaletą pierwszej z płyt jest fakt, iż nie pęka, nie paczy się. Jednak z uwagi na ciężar jest uznawana za nieporęczną w transporcie i ma tendencje do kruszenia się na rogach. Płyta MDF jest również ciężkim materiałem, jednak jest to stabilniejsze podobrazie z ładniejszą powierzchnią. Poza tym przy oprawie w ramy , trzeba wyszukiwać ram z głęboką zakładką od strony wewnętrznej.

Papiery do olejów

Papier jest znakomitym i ekonomicznym podłożem do malowania. Przyjmuje większość mediów o ile został wcześniej dobrze przygotowany. Dlatego należy pamiętać, że przed malowaniem farbami olejnymi papier należy przekleić klejem króliczym lub medium do akryli. Gotowe już arkusze papieru o fakturze przypominającej grube płótno i już fabrycznie zagruntowane, znajdziemy oczywiście w każdym sklepie plastycznym.

Mając do dyspozycji tak szeroką gamę jeżeli chodzi o wybór podobrazi, bez najmniejszego problemu znajdziemy to podłoże, które najbardziej posłuży naszej techniki malarskiej.

Udanego eksperymentowania :)

Dodaj komentarz